V dobi, v kateri prevladuje množična proizvodnja, je ponovni vzpon ročno izdelanih kreacij iz gline prepričljivo nasprotje, ki pritegne občudovalce zaradi svoje edinstvene lepote in obrtniškega čara. Po svetu se pojavlja nova generacija lončarjev, ki tradicionalne tehnike združuje s sodobnim oblikovanjem in ustvarja izdelke, ki so tako funkcionalni kot umetniški. Ena takšnih je Nina Dečman Kološa, ki je obraz za blagovno znamko Atelje LeLa.



Keramika je že dolgo osnovni element človeške civilizacije, saj sega tisočletja nazaj, ko so zgodnje družbe prvič pretvorile glino v uporabne oblike. Danes ta medij doživlja preporod, saj tako izkušeni obrtniki kot navdušeni novinci ponovno odkrivajo veselje do ročnega oblikovanja gline. Taktilna narava postopka – občutek kamnine med prsti, ritmično gibanje kolesa, intenzivna koncentracija, ki je potrebna za izpopolnitev glazure – se zdi, da odmeva v dobi, ki se vse bolj oddaljuje od ročne izdelave.
To obnovljeno zanimanje za glino sovpada s širšim kulturnim premikom k trajnostnim izdelkom lokalnega izvora. Potrošniki vse bolj iščejo predmete z zgodbami, stvari, ki jih povezujejo z izdelovalcem in s postopkom. Ročno izdelana kamenina – visokotemperaturna glina s svojo individualnostjo pooseblja vrsto pristnosti, ki je pri strojno izdelanih izdelkih preprosto ni. Vsak kos ročno izdelane keramike priča o spretnosti in ustvarjalnosti svojega izdelovalca, hkrati pa nosi tudi posebno sporočilo: v hitrem in digitalnem svetu je še vedno dovolj prostora za skrbno delo človeških rok. Prav v tem se skriva resnična lepota kreacij lončarke Nine Dečman Kološa, za katero oblikovanje gline ni zgolj samo ustvarjanje; to je njena meditacija, trenutek, ko se umiri, prizemlji in pusti, da domišljija prosto zacveti. Pri tem inspiracijo črpa iz narave – sprehodi ob morju ali skozi gozdove ji prinašajo darove, ki jih nato nežno vtisne v glino, ji vdihne prvinskost in jo spremeni v umetniško delo. V oblikah sledi naravnim, organskim krivuljam, ki odsevajo življenje v vsej njegovi raznolikosti.
Nina ustvarja pod znamko Atelje LeLa, katerega ime izhaja iz prvih dveh črk imena njenih otrok. Zanjo oblikovanje ni zgolj tehnična spretnost, temveč tudi duhovna izkušnja, zato vodi tečaje, kjer udeležence spodbuja k razmišljanju o tem, kako ustvarjalni proces odraža notranji svet in podpira uporabnika. Njeno delo je prostoročno in organsko, kajti ne sprejema množičnih naročil s hitrimi roki. Seanse pri Nini potekajo v umirjenih trenutkih večerov ali v zgodnjih jutranjih urah, kjer tempo življenja zbledi v spokojnost. Ustvarjalni proces temelji na zgodbah, s čimer želi doseči pozitiven vpliv na življenje drugih. Najbolj jo ganejo naročila obredne keramike, kjer ustvarja za posebne trenutke. Meni, da ravno obredi dodajajo čar življenju, zato ti lončarski predmeti ne prepričajo zgolj z izjemnim vizualnim učinkom na račun čudovitih vzorcev in edinstvenih prelivajočih se tekstur, temveč nosijo globlji pomen, ki izdelkom daje unikatno moč in energijo.
Foto: Sara Vidmajer, Črtomir Goznik, Adriana Mesec maj